TAJUK
An Action Research Project
Penulis :
Mary Doveston
The
Sumber :
EBSCO: Pastoral Care Jun 2007
Pernyataan Masalah
Bagaimana meningkatkan hubungan kerja/sosial antara pelajar di dalam kelas dengan menekankan aspek kemahiran mendengar.
Sampel/ Responden
24 orang pelajar (berumur antara 7 - 9 tahun)
*13 orang lelaki dan 11 orang perempuan
Setting : Di dalam bilik darjah
Metodologi dan Instrumen ( Prosedur)
i)Dijalankan secara kolaboratif. Proses kajian tindakan:
• Merancang
• Melaksanakan kajian
• Penilaian
ii) Guru berkolaborasi dengan pelajar, berkongsi apa sahaja seperti pengalaman dengan pelajar.
iii) Penilaian dijalankan pada akhir semester menggunakan pendekatan reflektif untuk pelaksanaan projek.
• Temubual tidak berstruktur
• Pemerhatian tingkah laku
• Borang soal selidik
Dapatan kajian dinyatakan dalam bentuk graf yang menunjukkan peningkatan dalam aspek kemahiran mendengar di kalangan pelajar.
Terdapat perubahan dari segi tingkah laku pelajar selepas kajian dijalankan. Pelajar lebih aktif dalam aktiviti berkumpulan serta mampu memberikan kerjasama yang baik semasa aktiviti dijalankan. Pelajar juga menunjukkan peningkatan dari segi hubungan sosial serta mampu untuk menzahirkan perasaan atau emosi diri.
No comments:
Post a Comment